Bots en kunstmatige intelligentie worden steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Webshops weten al wat we willen kopen voordat wij dat doen. Onze telefoons maken door middel van autocorrect onze appjes en sms’jes af. Wie weet nemen we over een paar jaar zelfs wel een zelfrijdende auto naar ons werk.
Artificial Intelligence en loopbaancoaches
Die nieuwe technologie is ook voor loopbaanprofessionals interessant. En er gebeurt nu al van alles op dat vlak. Denk maar aan de Arbeidsmarktscan, zelfs een verplicht onderdeel van het NL Leert Door-programma, dat op basis van kunstmatige intelligentie jouw cliënt naar de juiste sector kan duwen.
Die nieuwe technologie is ook voor loopbaanprofessionals interessant
Een ander op AI gebaseerd apparaat dat interessant kan zijn voor loopbaanbegeleiders, is de spraakassistent. Veel telefoons en sommige auto’s hebben er tegenwoordig een – als je een iPhone hebt roep je vast wel eens iets naar Siri. Ook Alexa, de spraakassistent van Amazon die eruitziet als een muziekspeaker, is populair.
Spraakassistent
Het idee achter die spraakassistenten is simpel. Acties waar je eerder nog je handen voor nodig had, bijvoorbeeld het zetten van een wekker, het aandoen van de lampen of het bellen van je schoonmoeder – doe je nu met je stem.
Zoals gezegd, handig voor consumenten, maar ook ideaal voor loopbaanbegeleiders. LoopbaanVisie, een tijdschrift voor loopbaanprofessionals, publiceerde in de editie van oktober vorig jaar zelfs een opsomming van wat loopbaancoaches op dit moment zoals met een spraakassistent kunnen.
In de praktijk
“Laat je spraakassistent een mop vertellen om het ijs tussen jou en jouw cliënt te breken”, was bijvoorbeeld een suggestie. Andere tips: “speel ontspannende achtergrondmuziek af als de situatie daarom vraagt”. Of: “Laat je spraakassistent een fragment van een audioboek voorlezen tijdens een sessie met je cliënt”.
Voor veel loopbaancoaches zijn deze nieuwe mogelijkheden zeker waardevol. Je verrijkt er als coach niet alleen inhoudelijk je sessies mee, maar maakt ook nog eens een goede indruk op je cliënt. Hij of zij ziet tijdens de intake al dat jij met je tijd meegaat, en je werk serieus aanpakt.
Voice Vibes
De trucjes die we hierboven opnoemden zijn leuk, maar blijven natuurlijk wel een beetje aan de oppervlakte. Toch kunnen spraakassistenten op dit moment ook al geavanceerdere hulp bieden. Ben je bijvoorbeeld benieuwd welke ndruk jouw stem en je manier van spreken achterlaat op je cliënt? Dan is Voice Vibes een handige tool om dat te analyseren.
Toch kunnen spraakassistenten op dit moment ook al geavanceerdere hulp bieden
Na een opname van je stem vertelt het programma je of je bijvoorbeeld sympathiek of agressief overkomt. Tussen die twee liggen vanzelfsprekend talloze nuances, die Voice Vibes ook oppikt. LoopbaanVisie schrijft in het eerdergenoemde artikel dat het product volgens onafhankelijk onderzoek tot 90% accuraat meet.
EVA
Een andere, min of meer geavanceerde spraakassistenttool die LoopbaanVisie aanstipt, is een EVA, of wel een enterprise voice assistant. Die kan het gesprek tussen jou en jouw cliënt notuleren. Het programma pikt daarbij automatisch voor jou belangrijke informatie uit het gesprek. Voicea is een voorbeeld van een aanbieder van een EVA.
Maar er is meer
Zit er dan nog meer in het vat? Jazeker. Als je het experts op het gebied van kunstmatige intelligentie vraagt, ten minste. De mensen die nu geld verdienen aan spraakassistenten hebben immers miljarden op hun bankrekening, die ze maar wat graag in de technologie investeren.
Innovaties die we op korte termijn van spraakassistenten als Siri en Alexa mogen verwachten, maken jouw gesprek met deze robots in ieder geval natuurlijker. Zo hebben we op korte termijn geen ‘wake-woord’ meer nodig om de aandacht van onze spraakassistenten te krijgen. Je zegt dus niet meer: “Hey Siri, doe het licht aan” maar gewoon: “Doe het licht aan.”
Contextgevoelig
Spraakassistenten kunnen op korte termijn ook met context uit de voeten, zo is de verwachting. Dat is vooral prettig wanneer je een vervolgvraag hebt. Veel spraakassistenten beantwoorden een vraag als “Hoeveel mensen zijn er momenteel werkloos?” foutloos, maar vraag je vervolgens: “En hoe zat dat vorig jaar?”, dan raakt de machine in de war. Wordt dat probleem opgelost, dan lijkt jouw gesprek met een spraakassistent al een stuk meer op een normale conversatie.
Daar blijft het niet bij. Bij Apple zijn ze bijvoorbeeld druk bezig om Siri niet alleen naar je woorden, maar ook naar je stem en het achtergrondgeluid te luisteren. Is je stem luid en hoort Siri veel achtergrondgeluid? Dan schreeuwt het je antwoord naar je. Stelde jij je vraag aan Siri daarentegen fluisterend? Dan krijgt je ook een gefluisterd antwoord terug.
Siri gaat ook naar je stem en het achtergrondgeluid luisteren
Je baan is nog veilig
Al die ontwikkelingen zijn leuk, en als loopbaancoach kan je er nu, én in de nabije toekomst, voordeel uithalen. Moet je bang zijn dat Alexa en Siri binnenkort jouw baan overnemen? Nee, absoluut niet. Daarvoor moet de AI-technologie zich nog veel verder ontwikkelen.