fbpx

Ademhalingsoefeningen voor een gestreste cliënt

Zo nu en dan krijg je cliënten in je praktijk die er écht helemaal doorheen zitten. Je moet met hen bij het begin beginnen. Die stressvolle sollicitatieperiode komt later wel, eerst maar eens zorgen voor rust in het hoofd. Dat doe je met deze ademhalingsoefeningen.

Joost de Ruiter on februari 17, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Ademhalingsoefeningen voor een gestreste cliënt

Als loopbaancoach probeer je mensen te helpen bij die nieuwe stap in hun carrière. Soms krijg je echter mensen in je praktijk die er helemaal doorheen zitten. Bijvoorbeeld omdat ze volledig gedesillusioneerd zijn na een ontslag. Of omdat ze de afgelopen maanden de ene na de andere afwijzing hebben gekregen.

Soms krijg je mensen in je praktijk die er helemaal doorheen zitten

Rust in je hoofd

Om hun professionele perspectieven te onderzoeken, wil je eerst rust in hun hoofd scheppen. Gewoon, om logisch na te kunnen denken. En om ervoor te zorgen dat ze beter in staat zijn om aan te geven waar ze heen willen. Overweeg daarom je klanten die zich gestrest, gepanikeerd of ongemakkelijk voelen een aantal ademhalingsoefeningen mee te geven.

Ademhalingsoefeningen zijn goed voor de gezondheid van je cliënten, ze verlagen immers de bloeddruk en helpen bij stemmingsstoornissen. Maar ademhalingsoefeningen zorgen ook voor rust in het hoofd. Daardoor kan je cliënt beter aangeven wat hij of zij wil, waardoor jij betere hulp kunt bieden.

Oefening 1: de rechthoektechniek

De eerste ademhalingsoefening die je met een cliënt kan doen, heet de rechthoektechniek. Deze techniek wordt onder andere door het Amerikaanse leger gebruikt. Soldaten die op het punt staan een stressvolle missie te volbrengen, wordt geadviseerd om met de rechthoektechniek hun zenuwen van zich af te schudden.

Voor de rechthoektechniek heb je – de naam suggereert het al – een rechthoekig object nodig. Dat kan bijvoorbeeld een laptopscherm, maar ook een notitieblok zijn. Laat je cliënt zich focussen op de rechter onder hoek van het object en uitademen.

Laat hem vervolgens inademen terwijl hij zijn blik langzaam naar de rechterbovenhoek beweegt. Idealiter doet hij hier 4 seconden over.

Eenmaal aangekomen bij de rechterbovenhoek, begint hij langzaam over het lange, bovenste vlak van het object, zijn blik naar de linkerbovenhoek te brengen. Tijdens die reis houdt hij zijn adem in. Ook hier neemt hij ongeveer 4 seconden voor.

De volgende 4 seconden, waarbij hij zijn blik langs de linkerzijde van het object omlaag beweegt, gebruikt hij om uit te ademen. De laatste 4 seconden, die zijn dus om van de linkeronderhoek naar het beginpunt te reizen, houdt hij zijn adem in.

Daarna begint hij van voren af aan. Nadat je cliënt het object een keer of 10 rond is geweest, zal zijn hartslag zijn gezakt en haalt hij op een normale en rustige manier adem. Daardoor ontstaat er ook meer rust in zijn hoofd.

Oefening 2: getuite lippen-techniek

Een andere, wat minder gecompliceerde ademhalingstechniek, gaat als volgt:

Laat je cliënt haar handen op haar buik leggen en inademen door haar neus of mond. Idealiter doet ze daar 4 seconden over, maar iets korter of langer is ook goed. Vervolgens tuit ze haar lippen en ademt ze rustig uit.

Laat je cliënt haar handen op haar buik leggen en inademen door haar neus of mond

Voor het uitademen neemt ze twee keer zo lang als voor het inademen. Dus deed ze 4 seconden over het ‘normale’ ademhalen, dan blaast ze hem in 8 seconden door haar getuite lippen uit.

Herhaal deze oefening een keer of 10 met je cliënt. Ook na deze oefening zal haar hartslag zijn gezakt en kan ze op een rustige manier ademhalen. Met – je raadt het al – rust in het hoofd als gevolg.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*