De jobcoaches en loopbaanadviseurs van Jobcoachbureau De Brug B.V. stelden regelmatig de volgende vragen aan hun deelnemers: Waar krijg jij nu energie van als je aan werk denkt? Wanneer ga je fluitend naar je werk en wanneer kom je fluitend terug? Hoe ervaar je welbevinden en hoe functioneer je goed? De loopbaanprofessionals ondervonden al snel: dit zijn moeilijk te beantwoorden vragen.
Wat is werkgeluk?
Werk wordt vaak geassocieerd met brood op de plank brengen. Een baan waar je wekelijks van 9 tot 5 je werk doet en wacht op het weekend. Waar resultaten voor de werkgever vaak belangrijker zijn dan voldoening van je werk. Er lijkt vaker sprake te zijn van werkdruk dan werkgeluk. Hoe zit dat nou met het werkgeluk?
We definiëren geluk niet als plezier of blijdschap. Het gaat over een algemene tevredenheid over het leven dat we leiden of het werk dat we doen. En dat is een beetje maakbaar. Zo’n 30% is erfelijk, zo’n 25% hangt samen met je sociale positie, de plek waar je woont en het al dan niet hebben van tegenslagen. Op al die factoren heb je weinig greep.
We definiëren geluk niet als plezier of blijdschap
Maar twee andere factoren kun je zelf sturen: de keuzes die je maakt in je leven (20%) en de manier waarop je naar dingen kijkt (25%). Een positieve levensstijl is daarbij heel belangrijk. Een werkomgeving kan verstikkend werken of net zuurstofrijke kansen bieden om aangenaam en zinvol werk te doen.
Werkgeluk in plaats van werkdruk
Het bedrijf, Jobcoachbureau De Brug B.V., gaat medio dit jaar verder onder de naam Sociaal naar Werk. Sociaal naar Werk zal aandacht gaan besteden aan alle hierboven genoemde facetten: focus op energie, welbevinden en functioneren. We gaan hierbij uit van de persoon en niet van de baan. Kijk naar wat bij je past als persoon, naar waar je energie van krijgt en of je aansluiting kunt vinden bij je werk. Zo vergroot je werkgeluk en voorkom je werkdruk.
Het accent ligt daarbij op het creëren van langdurige inzetbaarheid van werknemers. Daarvoor moeten werkgevers werkplekken faciliteren en selecteren door gebruik te maken van jobcarving. Om dat mogelijk te maken, hebben we begin dit jaar een begin gemaakt met het plaatsen van werkplekken op MKB Sociaal, een platform dat zich richt op sociale innovatie en werving en selectie.
Waarom kiest Sociaal naar Werk voor sociale innovatie?
Waarom we dit doen? Omdat sociale innovatie onherroepelijk is verbonden aan betere economische prestaties. Zichtbaar is een direct resultaat per medewerker: meer creativiteit, betere evaluaties voor de onderneming en betere prestaties op de werkvloer. Kortom: rendement!
Sociale innovatie en MVO
De definitie van sociale innovatie is: vernieuwing van de wijze waarop gewerkt wordt in organisaties en door individuen. En wel zo dat zowel de arbeidsproductiviteit als kwaliteit van leven daarbij gebaat zijn. Per saldo leidt sociale innovatie niet alleen tot betere economische prestaties binnen een organisatie, maar ook tot duurzame inzetbaarheid en een beter sociaal maatschappelijk welzijn voor zowel de ondernemer als de medewerkers. Dit vergt, binnen de randvoorwaarden van een onderneming, investeren in mensbeeld en MVO-beleid.
Sociaal zijn klinkt simpel, maar de toepassing in de praktijk is complexer dan het lijkt
Sociaal zijn klinkt simpel, maar de toepassing in de praktijk is complexer dan het lijkt. Investeren in mensbeeld en optimalisatie van HR-beleid betekent vernieuwing. Het vergt de juiste inrichting van werkplekken en plaatsing van mensen. Denk hierbij aan maatwerkafspraken, werktijden, werkprestaties, opleiding en training en balans in werk en privé. Uiteindelijk leidt dit wel tot waarde creatie van de onderneming en binnen de nieuwe economie. Het zorgt voor de noodzakelijke balans tussen bedrijfsontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling.
Helpen
Samengevat: sociale innovatie, met als resultaat sociaal ondernemerschap is niet alleen strategisch en operationeel. Het is ook tactisch als het gaat om (sociaal) MVO-beleid. Verandering dus!
Sociaal naar Werk kan organisaties daarbij ondersteunen. Maar om zover te komen, moesten wij ook een verandering ondergaan. Onze nieuwe naam past nu eenmaal beter bij wat we willen bereiken dan onze oude naam deed.