fbpx

Inge Vuik (Intelligence Group): "Kijk verder dan naar de skills die nú nodig zijn"

“Er is niets vervelender dan een werkloze helpen die over vijf jaar weer op straat staat.” Dat zegt Inge Vuik van Intelligence Group. Je voorkomt het door te kijken naar de skills van de toekomst: wat moet een werkzoeker kunnen in 2025?

Peter Boerman on februari 17, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Inge Vuik (Intelligence Group):

Skills for the future is een begrip waar je als loopbaanbegeleider tegenwoordig over struikelt. Het is een mooi en hip zinnetje, maar wat betekent het eigenlijk? Inge Vuik van Intelligence Group gaf er tijdens het Werf&-seminar voor Loopbaancoaches twee maanden geleden tekst en uitleg bij. Bij Loopbaanpro doet ze dat nog eens dunnetjes over.

Wat was de key takeaway van je verhaal?

Inge Vuik: “Dat het belangrijk is om als organisatie continu bezig te zijn met de kennis en skills van je medewerkers. Alleen zo kun je de medewerkers zich laten ontwikkelen, waardoor ook de organisatie voortdurend meebeweegt met alle veranderingen op de markt.”

“In de coronapandemie werden ineens harde én zachte skills belangrijk”

“Kijk alleen al naar de ontwikkeling van de benodigde skills die ineens voor bijna iedereen nodig bleken te zijn om thuis hetzelfde werk te kunnen blijven verrichten als op kantoor. Dit ging niet alleen om vragen over techniek: hoe werkt het om online bestanden te delen? Hoe werken programma’s als Teams, Zoom, Webex? Maar het ging ook om: hoe ga je om met de combinatie van werk en privé als ook in de privésituatie alles ineens op zijn kop staat? Hier maakte het dus niet uit of iemand de juiste opleiding had gevolgd om een functie uit te kunnen voeren, maar werden harde én zachte skills belangrijk.”

“Ik wil ook oproepen vooral vooruit te kijken en belangrijke, innovatieve bedrijven en branches in de gaten te houden. Denk aan Silicon Valley: veel van de bedrijven daar lopen voorop en vragen nu al om skills waar wij het bestaan nog niet eens vanaf weten. Maar over een tijdje zullen die skills ook in Nederland nodig zijn om mee te kunnen met de ontwikkelingen.”

Wat zie je als het grootste effect van de coronacrisis?

“Momenteel zijn de cijfers over de arbeidsmarkt helemaal niet zo slecht. Het aantal vacatures stijgt weer, het aantal werklozen nauwelijks en veel sectoren en vakgebieden kennen nog meer vraag dan aanbod van arbeid. Maar er is ook veel onzekerheid bij werknemers en werkgevers. En natuurlijk zijn ook veel sectoren wél hard geraakt.”

“Momenteel zijn de cijfers over de arbeidsmarkt helemaal niet zo slecht. Maar er is ook veel onzekerheid”

“Als leverancier van data voor de Arbeidsmarktscan horen we bij Intelligence Group veel dat mensen met een goede baan deze coronaperiode ook aangrijpen om zich bezig te houden met hun toekomst. Word ik wel blij van mijn werk? Of waren het mijn collega’s die ervoor zorgden dat het werk leuk was? Is dit werk wat ik nog jaren wil uitvoeren? We zien veel professionals met een goede baan ook de Arbeidsmarktscan invullen.”

“De mogelijkheden zijn eindeloos, maar in de jungle van de arbeidsmarkt is het vaak lastig je weg vinden”

“Er lijkt meer bewustwording voor het belang van aandacht aan werkgeluk en persoonlijke ontwikkeling. Dat is voor de hele loopbaanindustrie een positieve ontwikkeling. De mogelijkheden voor een individu zijn eindeloos, maar in de jungle van de arbeidsmarkt is het vaak lastig om te bepalen wat een verstandige keuze is – en waar je ook nog gelukkig van wordt.”

skills van nu en van 2025

Waar ligt op dit gebied nog de grootste uitdaging?

“Bij Intelligence Group kregen wij vóór de coronapandemie al regelmatig de vraag of wij inzicht konden geven in huidige en verwachte skills voor bepaalde vakgebieden en branches. Veel klanten wilden niet alleen voorbereid zijn op de toekomst, maar ook de concurrentie te slim af zijn. De afgelopen maanden is deze vraag steeds vaker gesteld. Op basis van actuele data kunnen wij onze klanten helpen in kaart te brengen wat nú handige skills zijn en welke straks nodig zijn.”

“Een skill waarnaar nu veel vraag is, hoeft over 5 jaar echt niet meer zo gewild te zijn”

“De grootste uitdaging is dat dit niet alleen een andere mindset vraagt, maar dat organisaties ook vooruit moeten kijken. Ze moeten niet alleen personeel werven dat beschikt over de juiste kennis en vaardigheden die nú nodig zijn. Ook voor loopbaanprofessionals is het belangrijk om hierbij stil te staan. Een skill waarnaar nu veel vraag is, hoeft over 5 jaar echt niet meer zo gewild te zijn. Niet voor niets meldt het World Economic Forum dat 40% van de skills van de huidige werkenden over 5 jaar veranderd is. In de loopbaantrajecten en adviezen is het dan ook belangrijk om hier rekening mee te houden. Uiteraard willen we allemaal zo snel mogelijk een baan vinden of iemand aan een baan helpen. Maar niets is vervelender als dezelfde situatie zich binnen korte tijd weer voordoet.”

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*