Zo geef je jouw praktijk een professionele uitstraling

Natuurlijk ben jij op de eerste plaats een loopbaancoach, maar als je een eigen praktijk hebt, ben je ook ondernemer. Dat betekent dat je moet bedenken hoe je voor een continue stroom aan inkomsten zorgt. En dat betekent weer dat je je best moet doen om klanten voor je praktijk te winnen.

Zichtbaar op socials

Een makkelijke manier om dat te doen is door zichtbaar te zijn op de socials. Waarschijnlijk ten overvloede, maar als zelfstandige loopbaancoach is het cruciaal dat je een up-to-date LinkedIn-profiel hebt.

Op die manier kom je kundig over op mensen die overwegen om van jouw diensten gebruik te maken

Zet je LinkedIn-profiel in om potentiële klanten te laten zien wie jij bent. Dat doe je allereerst door dingen die jij interessant vindt voor professionals te delen met je netwerk. Op die manier kom je kundig over op mensen die overwegen om van jouw diensten gebruik te maken. Zorg ook dat je actief reageert op bijdragen van anderen: zo komen potentiële cliënten via-via bij jou terecht.

Naast je aanwezigheid op LinkedIn, is het ook belangrijk dat je actief bent op andere sociale media. Jouw potentiële klanten hebben immers vaak persoonlijke vragen voor je. Daarom willen ze niet alleen weten hoe jij je als professional gedraagt, maar ook wie jij bent als persoon. Sociale kanalen als Facebook en Instagram zijn daar geschikt voor.

Sterke teksten

Het schrijven van sterke en pakkende teksten is een kunst op zich. Wil jij professioneel overkomen op jouw persoonlijke LinkedIn-profiel of blogpagina? Of wil je dat je website een professionele boodschap uitdraagt? Zorg er dan voor dat sterke kopij aan het daglicht kan brengen.

Vind je het lastig om goede teksten te schrijven? Overweeg dan om een ghostwriter in dienst te nemen. Dat is iemand die jouw teksten voor de publicatie ervan kan verbeteren, of ze zelfs helemaal voor je schrijft.

Alhoewel dat soort diensten vaak goedkoper zijn dan je verwacht, zijn ze voor de startende ondernemer alsnog niet altijd haalbaar. Je zult het dan toch zelf moeten doen. Geen paniek! Met goedkope of zelfs gratis tools als Scrivener en WriteWords kom je een heel eind. Het helpt ook enorm om een korte schrijfcursus te volgen, die worden door het hele land aangeboden. Zie het als een investering in jezelf.

Val op met visuals

Een goede tekst is belangrijk, maar het oog wil ook wat. Aantrekkelijke en verhelderende plaatjes – de vakmensen noemen ze visuals – zorgen ervoor dat mensen op je blog, LinkedIn-bijdrage of Facebookpost klikken.

Een goede tekst is belangrijk, maar het oog wil ook wat

Om een mooie visual te maken hoef je echt geen grafisch expert te zijn. Met handige tools als Canva design je bijvoorbeeld makkelijk prachtige plaatjes, waarbij het lijkt alsof je de trukendoos hebt opengegooid. Zo kan je met het programma heel makkelijk de achtergrond van een foto verwijderen, of zelfs een animatie maken. De foto’s die jij aan je berichten toevoegt zien er daardoor écht professioneel uit.

5 sterren

Sta je op het punt om een horloge te kopen? Dan bekijk je eerst even de reviews, toch? Op die manier weet je zeker dat mensen die je voorgingen geen problemen ervaren met hun nieuwe klokje.

Voor mensen die op zoek zijn naar een loopbaancoach is dat niet anders. Voordat ze met jou in zee gaan, willen ze graag de ervaringen van jouw vorige cliënten horen. Die informatie helpt hen beslissen of jij de juiste coach bent.

Maak het deze mensen makkelijk! Dat doe je door ervoor te zorgen dat jouw cliënten een beoordeling achterlaten. Dat kan natuurlijk via Google: mensen die op de naam van jouw praktijk zoeken krijgen dan automatisch naast een adres en een StreetView-afbeelding van je kantoor recensies te zien. Maar cliënten die positief zijn over jou kan je ook vragen om een recensie die je op je website mag publiceren.

Met wat reviews van je diensten op je website kom je een stuk professioneler over. Bovendien geeft het potentiële cliënten een extra duwtje in de rug om een sessie met jou te boeken.

Up-to-date

Heb je een mooie website met een professionele uitstraling? En zijn al je social media-pagina’s tiptop in orde? Dan hoef je nog maar een ding te doen: zorgen dat je alles up-to-date houdt.

Ook dat hoeft helemaal niet veel moeite te kosten. Als je een keer per maand een nieuwe blog op je website post en twee keer per maand een bijdrage deelt op LinkedIn, ben je al een heel eind.

Door je website en socials up-to-date te houden blijf je in de eerste plaats zichtbaar

Door je website en socials up-to-date te houden blijf je in de eerste plaats zichtbaar: mensen die niet aan jou dachten maar wel op hun timeline kijken worden zo aan je herinnerd. Maar met een website waar je regelmatig dingen op plaatst, kom je ook professioneel over.

Als je al een jaar niets hebt gepost, verwachten mensen dat je tegenwoordig iets anders doet. Hou jij je website wel up-to-date, dan geef je daarmee aan dat jij beschikbaar bent voor begeleidingssessies.

Ademhalingsoefeningen voor een gestreste cliënt

Als loopbaancoach probeer je mensen te helpen bij die nieuwe stap in hun carrière. Soms krijg je echter mensen in je praktijk die er helemaal doorheen zitten. Bijvoorbeeld omdat ze volledig gedesillusioneerd zijn na een ontslag. Of omdat ze de afgelopen maanden de ene na de andere afwijzing hebben gekregen.

Soms krijg je mensen in je praktijk die er helemaal doorheen zitten

Rust in je hoofd

Om hun professionele perspectieven te onderzoeken, wil je eerst rust in hun hoofd scheppen. Gewoon, om logisch na te kunnen denken. En om ervoor te zorgen dat ze beter in staat zijn om aan te geven waar ze heen willen. Overweeg daarom je klanten die zich gestrest, gepanikeerd of ongemakkelijk voelen een aantal ademhalingsoefeningen mee te geven.

Ademhalingsoefeningen zijn goed voor de gezondheid van je cliënten, ze verlagen immers de bloeddruk en helpen bij stemmingsstoornissen. Maar ademhalingsoefeningen zorgen ook voor rust in het hoofd. Daardoor kan je cliënt beter aangeven wat hij of zij wil, waardoor jij betere hulp kunt bieden.

Oefening 1: de rechthoektechniek

De eerste ademhalingsoefening die je met een cliënt kan doen, heet de rechthoektechniek. Deze techniek wordt onder andere door het Amerikaanse leger gebruikt. Soldaten die op het punt staan een stressvolle missie te volbrengen, wordt geadviseerd om met de rechthoektechniek hun zenuwen van zich af te schudden.

Voor de rechthoektechniek heb je – de naam suggereert het al – een rechthoekig object nodig. Dat kan bijvoorbeeld een laptopscherm, maar ook een notitieblok zijn. Laat je cliënt zich focussen op de rechter onder hoek van het object en uitademen.

Laat hem vervolgens inademen terwijl hij zijn blik langzaam naar de rechterbovenhoek beweegt. Idealiter doet hij hier 4 seconden over.

Eenmaal aangekomen bij de rechterbovenhoek, begint hij langzaam over het lange, bovenste vlak van het object, zijn blik naar de linkerbovenhoek te brengen. Tijdens die reis houdt hij zijn adem in. Ook hier neemt hij ongeveer 4 seconden voor.

De volgende 4 seconden, waarbij hij zijn blik langs de linkerzijde van het object omlaag beweegt, gebruikt hij om uit te ademen. De laatste 4 seconden, die zijn dus om van de linkeronderhoek naar het beginpunt te reizen, houdt hij zijn adem in.

Daarna begint hij van voren af aan. Nadat je cliënt het object een keer of 10 rond is geweest, zal zijn hartslag zijn gezakt en haalt hij op een normale en rustige manier adem. Daardoor ontstaat er ook meer rust in zijn hoofd.

Oefening 2: getuite lippen-techniek

Een andere, wat minder gecompliceerde ademhalingstechniek, gaat als volgt:

Laat je cliënt haar handen op haar buik leggen en inademen door haar neus of mond. Idealiter doet ze daar 4 seconden over, maar iets korter of langer is ook goed. Vervolgens tuit ze haar lippen en ademt ze rustig uit.

Laat je cliënt haar handen op haar buik leggen en inademen door haar neus of mond

Voor het uitademen neemt ze twee keer zo lang als voor het inademen. Dus deed ze 4 seconden over het ‘normale’ ademhalen, dan blaast ze hem in 8 seconden door haar getuite lippen uit.

Herhaal deze oefening een keer of 10 met je cliënt. Ook na deze oefening zal haar hartslag zijn gezakt en kan ze op een rustige manier ademhalen. Met – je raadt het al – rust in het hoofd als gevolg.

Waarom iedere loopbaancoach een blog moet bijhouden

Ben je een zelfstandige loopbaancoach? Dan wil je natuurlijk vooral je cliënten op het juiste spoor zetten. Waar die cliënten vandaan komen, daar maak jij je niet zo druk om. Wanneer je praktijk goed loopt, kijk je er waarschijnlijk helemaal niet meer naar om.

Bronnen

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Wellicht weten nieuwe cliënten jouw makkelijk te vinden omdat hun voorgangers jou hebben aangeraden. Of er is een organisatie, zoals het UWV, die werkzoekers naar jou doorverwijst.

Maar wat doe je wanneer de bronnen waar je normaalgesproken uit tapt droogvallen? Wat gebeurt er wanneer het bij jou op de praktijk opeens niet meer stormloopt? Waar haal je dan je nieuwe cliënten vandaan? Waarschijnlijk heb jij het antwoord tijdens je werk al vaak gegeven.

Waarschijnlijk heb je het antwoord tijdens je werk al vaak gegeven

Je vertelt je cliënten immers regelmatig dat ze online zichtbaar moeten zijn.

Online opvallen

Op dezelfde manier dat het voor werkzoekers belangrijk is om online op te vallen, is het dat ook voor jou. Als je regelmatig iets deelt op LinkedIn, groeit je naamsbekendheid. Daardoor weten meer cliënten jou en je praktijk te vinden. Tot zover waarschijnlijk niets nieuws.

Een andere manier om online op te vallen – en ervoor te zorgen dat je niet uit de spotlight verdwijnt – is door te bloggen. Dat hoef je helemaal niet vaak te doen: voor een zelfstandige loopbaancoach kan een blog per maand al een groot verschil maken.

Waarom helpt een blog?

Het bijhouden van een blog heeft meerdere voordelen. Een aantal daarvan liggen aan de oppervlakte, je kan ze eigenlijk zelf invullen.

Zoals genoemd helpt een blog bij het vergroten van je online zichtbaarheid: iedere keer dat je een nieuw stuk publiceert, worden mensen die je in de gaten houden aan het bestaan van jou en jouw diensten herinnerd. Die online zichtbaarheid vertaalt zich in naamsbekendheid, die op zijn beurt meer cliënten voor jouw praktijk oplevert.

Impliciete reclame

Daarnaast kan je met je blog reclame maken voor jezelf. Dat hoeft niet met hippe slogans en vette kortingen, reclame kan immers ook impliciet zijn.

Dat hoeft niet met hippe slogans en vette kortingen, reclame kan immers ook impliciet zijn

Potentiële cliënten die nog een laatste zetje in de goede richting nodig hebben, kan je met je blog over de streep trekken. Schrijf je bijvoorbeeld goede, inhoudelijke artikelen online? Dan weten zij dat jij een echte vakvrouw/man bent. Ze zijn nu eerder geneigd om zich voor een kennismakingsgesprek in te schrijven.

Verborgen voordelen

Het bijhouden van een blog heeft daarnaast een aantal voordelen waar je misschien nog niet van op de hoogte was. Een website met een blog komt bijvoorbeeld vaak hoger in Google-zoekresultaten te staan dan een website met content die nauwelijks wordt ge-update. Mensen die zoeken op ‘loopbaancoach + de plaats van jouw praktijk’ zullen daardoor een stuk sneller naar jou, dan naar een concullega worden doorverwezen.

Daarnaast kan je met een blog makkelijk aan je e-maildatabase werken. Schrijf je interessante blogs? Dan zullen mensen van jouw artikelen op de hoogte willen blijven. Bied je ze aan om maandelijks een gratis nieuwsbrief te ontvangen? Dan geven ze jou vast hun e-mailadres.

Die vergaarde e-mailadressen kan je vervolgens gebruiken voor je e-mailmarketing. Uit onderzoek blijkt dat e-mailmarketing een enorm goed instrument is om diensten en producten te verkopen. Ook op deze manier levert jouw blog je uiteindelijk extra klanten op.

Het blog van Maria

Allemaal leuk en aardig, denk je nu misschien, maar waar moet ik over bloggen? Maria Voskuilen – als vitaliteitspsycholoog begeleid ze onder andere mensen bij hun loopbaan – vertelt het je.

“Ik ben in 2013 begonnen als zelfstandige, maar pas in 2019 begon ik met het schrijven van blogs. Ik wilde altijd al schrijven, en dus meldde ik me twee jaar geleden aan voor een schrijfcursus op locatie: heerlijk op het strand.”

“Ik wilde altijd al schrijven en dus meldde ik me twee jaar geleden aan voor een schrijfcursus”

“Daarna ben ik meteen aan de slag gegaan met wat ik had geleerd. Ik schrijf nu blogs over mijn eigen leven, maar omdat werk en privé voor mij dichtbij elkaar liggen gaan ze ook vaak over mijn beroep.”

Waarover moet ik bloggen?

“Ik schrijf bijvoorbeeld over wat ik meemaak tijdens sessies. Daarmee laat ik mijn lezers zien dat ze niet de enigen zijn die met een bepaald probleem zitten. Daarnaast geef ik mijn lezers de mogelijkheid om mij te leren kennen. Ik denk dat ik zo een drempel voor hen verlaag, om contact met mij te zoeken.”

Om inspiratie voor jouw eerste blog op te doen, deelt Maria 3 van haar eigen blogs met je:

  1. Solliciteren? Luister naar je hart, niet alleen naar je hoofd
  2. Dit is wat angst met je doet
  3. Neem de juiste afslag op jouw persoonlijke rotonde

Wat het blog oplevert vindt Maria lastig te zeggen. “Ik heb maar een of twee keer gehoord dan cliënten mij via mijn blog op het spoor kwamen. Maar juist omdat mijn blog me zichtbaarheid geeft, én drempelverlagend werkt, is mijn inschatting dat het zakelijk interessant is.”

“Een blog bijhouden vind ik in de eerste plaats gewoon leuk om te doen”

“Maar,” voegt Maria toe, “een blog bijhouden vind ik in de eerste plaats gewoon leuk om te doen.”

Meer inspiratie

Het blog van Maria kan je hier lezen. Ze schrijft zo nu en dan ook gastblogs voor Sollicitatiedokter, een platform voor werkzoekers. Die blogs vind je hier.

Maria is niet de enige zelfstandige coach die een blog bijhoudt. Op zoek naar meer inspiratie? Bekijk dan ook eens de blogs van deze loopbaancoaches:

7 trends die elke loopbaanprofessional nu zou moeten kennen

De loopbanelarij verandert continue. Als loopbaancoach is het soms lastig om up-to-date te blijven met alle ontwikkelingen. Om je op weg te helpen, heeft Loopbaanpro de 7 belangrijkste trends, feiten en inzichten op een rijtje gezet. We beginnen bij het begin.

#1. Meer inzicht in skills nodig

Meer nog dan om vastomlijnde functies, draait de arbeidsmarkt van de toekomst om skills. De loopbaanprofessional moet daarom een proactieve aanpak ontwikkelen om aan twee kanten daar inzicht in te krijgen. Enerzijds aan de kant van de werkzoekende: wat kan hij of zij? Welke vaardigheden, tools en competenties heeft hij of zij in huis? Maar anderzijds net zo goed aan de kant van de werkgever. Met welke skills is de organisatie fit for the future? Wat is nodig om het zittende team competitief te houden?

#2. Het vak wordt digitaler

Ook de loopbaanprofessional merkt de laatste jaren de voordelen van digitale dienstverlening. Steeds meer loopbaanadviseurs richten zich daarom op onderwerpen als data, ‘loopbaantech’, algoritmes, A.I. en emotionele intelligentie. Als je de juiste arbeidsmarktdata kunt vinden, interpreteren, gebruiken en direct vertalen naar concrete arbeidsmarktkansen, kun je een betere maatwerkaanpak voor werkzoekenden ontwikkelen. Begrippen als e-coaching, e-learning, recruitmentsystemen, en boolean logic hebben voor de loopbaanprofessional van nu geen geheimen meer.

#3. Er komen steeds meer tools

Niet alleen in de recruitment-industrie, ook voor het vak van de loopbaanprofessional komen steeds meer digitale tools op de markt. Van loopbaanassessments tot tools voor online coachingsgesprekken, de tijd dat het vak van de loopbaanadviseur zich puur 1-op-1 in een kamertje afspeelde is voorgoed voorbij. Van de vele mogelijkheden noemen we hier graag het Europass-platform van de Europese Commissie, dat een reeks gratis online-tools en informatie over levenslang leren en loopbaanontwikkeling bevat.

#4. EQ wint aan belang

Voor de werkzoekende, maar ook voor de loopbaanprofessional zelf, is niet alleen diens cognitieve intelligentie steeds meer van belang, maar ook diens emotionele intelligentie. Het ontwikkelen daarvan helpt een effectieve werkomgeving te creëren. Iemands ‘EQ’ (Emotionele intelligentiequotiënt) wordt doorgaans ingeschat aan de hand van 5 persoonlijkheidskenmerken:

  1. Zelfkennis. Oftewel: het vermogen om je eigen denkwijze en (on)mogelijkheden te kunnen inschatten en daaruit conclusies te trekken.
  2. Optimisme. Oftewel: positief denken over je eigen mogelijkheden en je niet snel uit het veld laten slaan.
  3. Kunnen afzien. Mensen met een hoog EQ kunnen het opbrengen om te werken aan iets wat ze op lange termijn willen.
  4. Empathie. Oftewel: je goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen.
  5. Sociale vaardigheden. Oftewel: goed kunnen omgaan zowel met bekenden als vreemden.

#5. Meer focus op arbeidsmarkt

De traditionele loopbaanadviseur richtte zich – wat oneerbiedig gezegd – vooral op de vraag: wat wil de werkzoekende eigenlijk? De moderne loopbaanprofessional heeft daarentegen veel meer focus op de vraag: wat wil de arbeidsmarkt? Waar liggen de kansen? En wat moeten kandidaten daarvoor nog leren? Organisaties zijn steeds meer op zoek naar arbeidsmarktgedreven loopbaanprofessionals, die effectiever en sneller mensen succesvol van positie-naar-positie weten te begeleiden.

#6. De skills gap wordt steeds groter

Het is niet gedurfd om te stellen dat de coronacrisis heeft gezorgd voor de grootste dynamiek op de arbeidsmarkt ooit. Waar voorheen mensen vaak hun hele leven in één bepaalde branche of sector doorbrachten, heeft de coronacrisis hele branches gedecimeerd, terwijl juist andere een enorme vraag kennen.

Zo’n overstap van de minder naar de meer kansrijke sectoren is natuurlijk niet zo makkelijk.

Maar zo’n overstap van de minder naar de meer kansrijke sectoren is natuurlijk niet zo makkelijk. Een mooi CV, een goed vindbaar LinkedIn-profiel en een kei van een elevator pitch helpen weinig als je in een voor jou volledig nieuwe branche aan de slag wil. Hoe toon je aan dat je daar geschikt voor bent? Aan de loopbaanprofessional de uitdaging om juist dit proces goed te begeleiden.

#7. Iedereen kan zichzelf loopbaancoach noemen

Loopbaanadviseur is geen beschermd beroep. Iedereen kan zich dus loopbaancoach noemen. Maar als iemand besloten heeft om een loopbaancoach in de arm te nemen (voor velen een behoorlijke stap), hoe beoordeelt hij of zij dan of iemand een goede of minder goede professional is? Dat ligt er in de eerste plaats aan wat je wilt als werkzoekende: meer inzicht in jezelf, of toch vooral inzicht in waar je snel weer aan de slag kunt?

De meeste loopbaancoaches bieden een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.

Voor de eerste groep, de meer personal coaches, kun je kijken of iemand over het NOBCO-keurmerk beschikt. Voor de tweede groep, de meer loopbaangerichte coaches, kun je kijken of iemand is aangesloten bij beroepsorganisatie NOLOC. En voor coaches met een achtergrond in de psychologie heb je het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). De meeste loopbaancoaches bieden overigens een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan waarmee je zelf kunt ervaren hoe de coach werkt en of jij je prettig bij hem of haar voelt. Wat ook helpt: vraag hem of haar welke opleidingen hij of zij heeft gevolgd, dat zegt ook vaak heel wat over diens professionaliteit.