Waarom iedere loopbaancoach een blog moet bijhouden

Ben je een zelfstandige loopbaancoach? Dan wil je natuurlijk vooral je cliënten op het juiste spoor zetten. Waar die cliënten vandaan komen, daar maak jij je niet zo druk om. Wanneer je praktijk goed loopt, kijk je er waarschijnlijk helemaal niet meer naar om.

Bronnen

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Wellicht weten nieuwe cliënten jouw makkelijk te vinden omdat hun voorgangers jou hebben aangeraden. Of er is een organisatie, zoals het UWV, die werkzoekers naar jou doorverwijst.

Maar wat doe je wanneer de bronnen waar je normaalgesproken uit tapt droogvallen? Wat gebeurt er wanneer het bij jou op de praktijk opeens niet meer stormloopt? Waar haal je dan je nieuwe cliënten vandaan? Waarschijnlijk heb jij het antwoord tijdens je werk al vaak gegeven.

Waarschijnlijk heb je het antwoord tijdens je werk al vaak gegeven

Je vertelt je cliënten immers regelmatig dat ze online zichtbaar moeten zijn.

Online opvallen

Op dezelfde manier dat het voor werkzoekers belangrijk is om online op te vallen, is het dat ook voor jou. Als je regelmatig iets deelt op LinkedIn, groeit je naamsbekendheid. Daardoor weten meer cliënten jou en je praktijk te vinden. Tot zover waarschijnlijk niets nieuws.

Een andere manier om online op te vallen – en ervoor te zorgen dat je niet uit de spotlight verdwijnt – is door te bloggen. Dat hoef je helemaal niet vaak te doen: voor een zelfstandige loopbaancoach kan een blog per maand al een groot verschil maken.

Waarom helpt een blog?

Het bijhouden van een blog heeft meerdere voordelen. Een aantal daarvan liggen aan de oppervlakte, je kan ze eigenlijk zelf invullen.

Zoals genoemd helpt een blog bij het vergroten van je online zichtbaarheid: iedere keer dat je een nieuw stuk publiceert, worden mensen die je in de gaten houden aan het bestaan van jou en jouw diensten herinnerd. Die online zichtbaarheid vertaalt zich in naamsbekendheid, die op zijn beurt meer cliënten voor jouw praktijk oplevert.

Impliciete reclame

Daarnaast kan je met je blog reclame maken voor jezelf. Dat hoeft niet met hippe slogans en vette kortingen, reclame kan immers ook impliciet zijn.

Dat hoeft niet met hippe slogans en vette kortingen, reclame kan immers ook impliciet zijn

Potentiële cliënten die nog een laatste zetje in de goede richting nodig hebben, kan je met je blog over de streep trekken. Schrijf je bijvoorbeeld goede, inhoudelijke artikelen online? Dan weten zij dat jij een echte vakvrouw/man bent. Ze zijn nu eerder geneigd om zich voor een kennismakingsgesprek in te schrijven.

Verborgen voordelen

Het bijhouden van een blog heeft daarnaast een aantal voordelen waar je misschien nog niet van op de hoogte was. Een website met een blog komt bijvoorbeeld vaak hoger in Google-zoekresultaten te staan dan een website met content die nauwelijks wordt ge-update. Mensen die zoeken op ‘loopbaancoach + de plaats van jouw praktijk’ zullen daardoor een stuk sneller naar jou, dan naar een concullega worden doorverwezen.

Daarnaast kan je met een blog makkelijk aan je e-maildatabase werken. Schrijf je interessante blogs? Dan zullen mensen van jouw artikelen op de hoogte willen blijven. Bied je ze aan om maandelijks een gratis nieuwsbrief te ontvangen? Dan geven ze jou vast hun e-mailadres.

Die vergaarde e-mailadressen kan je vervolgens gebruiken voor je e-mailmarketing. Uit onderzoek blijkt dat e-mailmarketing een enorm goed instrument is om diensten en producten te verkopen. Ook op deze manier levert jouw blog je uiteindelijk extra klanten op.

Het blog van Maria

Allemaal leuk en aardig, denk je nu misschien, maar waar moet ik over bloggen? Maria Voskuilen – als vitaliteitspsycholoog begeleid ze onder andere mensen bij hun loopbaan – vertelt het je.

“Ik ben in 2013 begonnen als zelfstandige, maar pas in 2019 begon ik met het schrijven van blogs. Ik wilde altijd al schrijven, en dus meldde ik me twee jaar geleden aan voor een schrijfcursus op locatie: heerlijk op het strand.”

“Ik wilde altijd al schrijven en dus meldde ik me twee jaar geleden aan voor een schrijfcursus”

“Daarna ben ik meteen aan de slag gegaan met wat ik had geleerd. Ik schrijf nu blogs over mijn eigen leven, maar omdat werk en privé voor mij dichtbij elkaar liggen gaan ze ook vaak over mijn beroep.”

Waarover moet ik bloggen?

“Ik schrijf bijvoorbeeld over wat ik meemaak tijdens sessies. Daarmee laat ik mijn lezers zien dat ze niet de enigen zijn die met een bepaald probleem zitten. Daarnaast geef ik mijn lezers de mogelijkheid om mij te leren kennen. Ik denk dat ik zo een drempel voor hen verlaag, om contact met mij te zoeken.”

Om inspiratie voor jouw eerste blog op te doen, deelt Maria 3 van haar eigen blogs met je:

  1. Solliciteren? Luister naar je hart, niet alleen naar je hoofd
  2. Dit is wat angst met je doet
  3. Neem de juiste afslag op jouw persoonlijke rotonde

Wat het blog oplevert vindt Maria lastig te zeggen. “Ik heb maar een of twee keer gehoord dan cliënten mij via mijn blog op het spoor kwamen. Maar juist omdat mijn blog me zichtbaarheid geeft, én drempelverlagend werkt, is mijn inschatting dat het zakelijk interessant is.”

“Een blog bijhouden vind ik in de eerste plaats gewoon leuk om te doen”

“Maar,” voegt Maria toe, “een blog bijhouden vind ik in de eerste plaats gewoon leuk om te doen.”

Meer inspiratie

Het blog van Maria kan je hier lezen. Ze schrijft zo nu en dan ook gastblogs voor Sollicitatiedokter, een platform voor werkzoekers. Die blogs vind je hier.

Maria is niet de enige zelfstandige coach die een blog bijhoudt. Op zoek naar meer inspiratie? Bekijk dan ook eens de blogs van deze loopbaancoaches:

7 trends die elke loopbaanprofessional nu zou moeten kennen

De loopbanelarij verandert continue. Als loopbaancoach is het soms lastig om up-to-date te blijven met alle ontwikkelingen. Om je op weg te helpen, heeft Loopbaanpro de 7 belangrijkste trends, feiten en inzichten op een rijtje gezet. We beginnen bij het begin.

#1. Meer inzicht in skills nodig

Meer nog dan om vastomlijnde functies, draait de arbeidsmarkt van de toekomst om skills. De loopbaanprofessional moet daarom een proactieve aanpak ontwikkelen om aan twee kanten daar inzicht in te krijgen. Enerzijds aan de kant van de werkzoekende: wat kan hij of zij? Welke vaardigheden, tools en competenties heeft hij of zij in huis? Maar anderzijds net zo goed aan de kant van de werkgever. Met welke skills is de organisatie fit for the future? Wat is nodig om het zittende team competitief te houden?

#2. Het vak wordt digitaler

Ook de loopbaanprofessional merkt de laatste jaren de voordelen van digitale dienstverlening. Steeds meer loopbaanadviseurs richten zich daarom op onderwerpen als data, ‘loopbaantech’, algoritmes, A.I. en emotionele intelligentie. Als je de juiste arbeidsmarktdata kunt vinden, interpreteren, gebruiken en direct vertalen naar concrete arbeidsmarktkansen, kun je een betere maatwerkaanpak voor werkzoekenden ontwikkelen. Begrippen als e-coaching, e-learning, recruitmentsystemen, en boolean logic hebben voor de loopbaanprofessional van nu geen geheimen meer.

#3. Er komen steeds meer tools

Niet alleen in de recruitment-industrie, ook voor het vak van de loopbaanprofessional komen steeds meer digitale tools op de markt. Van loopbaanassessments tot tools voor online coachingsgesprekken, de tijd dat het vak van de loopbaanadviseur zich puur 1-op-1 in een kamertje afspeelde is voorgoed voorbij. Van de vele mogelijkheden noemen we hier graag het Europass-platform van de Europese Commissie, dat een reeks gratis online-tools en informatie over levenslang leren en loopbaanontwikkeling bevat.

#4. EQ wint aan belang

Voor de werkzoekende, maar ook voor de loopbaanprofessional zelf, is niet alleen diens cognitieve intelligentie steeds meer van belang, maar ook diens emotionele intelligentie. Het ontwikkelen daarvan helpt een effectieve werkomgeving te creëren. Iemands ‘EQ’ (Emotionele intelligentiequotiënt) wordt doorgaans ingeschat aan de hand van 5 persoonlijkheidskenmerken:

  1. Zelfkennis. Oftewel: het vermogen om je eigen denkwijze en (on)mogelijkheden te kunnen inschatten en daaruit conclusies te trekken.
  2. Optimisme. Oftewel: positief denken over je eigen mogelijkheden en je niet snel uit het veld laten slaan.
  3. Kunnen afzien. Mensen met een hoog EQ kunnen het opbrengen om te werken aan iets wat ze op lange termijn willen.
  4. Empathie. Oftewel: je goed kunnen verplaatsen in de gevoelens van anderen.
  5. Sociale vaardigheden. Oftewel: goed kunnen omgaan zowel met bekenden als vreemden.

#5. Meer focus op arbeidsmarkt

De traditionele loopbaanadviseur richtte zich – wat oneerbiedig gezegd – vooral op de vraag: wat wil de werkzoekende eigenlijk? De moderne loopbaanprofessional heeft daarentegen veel meer focus op de vraag: wat wil de arbeidsmarkt? Waar liggen de kansen? En wat moeten kandidaten daarvoor nog leren? Organisaties zijn steeds meer op zoek naar arbeidsmarktgedreven loopbaanprofessionals, die effectiever en sneller mensen succesvol van positie-naar-positie weten te begeleiden.

#6. De skills gap wordt steeds groter

Het is niet gedurfd om te stellen dat de coronacrisis heeft gezorgd voor de grootste dynamiek op de arbeidsmarkt ooit. Waar voorheen mensen vaak hun hele leven in één bepaalde branche of sector doorbrachten, heeft de coronacrisis hele branches gedecimeerd, terwijl juist andere een enorme vraag kennen.

Zo’n overstap van de minder naar de meer kansrijke sectoren is natuurlijk niet zo makkelijk.

Maar zo’n overstap van de minder naar de meer kansrijke sectoren is natuurlijk niet zo makkelijk. Een mooi CV, een goed vindbaar LinkedIn-profiel en een kei van een elevator pitch helpen weinig als je in een voor jou volledig nieuwe branche aan de slag wil. Hoe toon je aan dat je daar geschikt voor bent? Aan de loopbaanprofessional de uitdaging om juist dit proces goed te begeleiden.

#7. Iedereen kan zichzelf loopbaancoach noemen

Loopbaanadviseur is geen beschermd beroep. Iedereen kan zich dus loopbaancoach noemen. Maar als iemand besloten heeft om een loopbaancoach in de arm te nemen (voor velen een behoorlijke stap), hoe beoordeelt hij of zij dan of iemand een goede of minder goede professional is? Dat ligt er in de eerste plaats aan wat je wilt als werkzoekende: meer inzicht in jezelf, of toch vooral inzicht in waar je snel weer aan de slag kunt?

De meeste loopbaancoaches bieden een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.

Voor de eerste groep, de meer personal coaches, kun je kijken of iemand over het NOBCO-keurmerk beschikt. Voor de tweede groep, de meer loopbaangerichte coaches, kun je kijken of iemand is aangesloten bij beroepsorganisatie NOLOC. En voor coaches met een achtergrond in de psychologie heb je het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). De meeste loopbaancoaches bieden overigens een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek aan waarmee je zelf kunt ervaren hoe de coach werkt en of jij je prettig bij hem of haar voelt. Wat ook helpt: vraag hem of haar welke opleidingen hij of zij heeft gevolgd, dat zegt ook vaak heel wat over diens professionaliteit.