
LinkedIn biedt nu chatbots aan die gebaseerd zijn op echte loopbaancoaches. Deze AI-gestuurde experts beantwoorden vragen zoals “Hoe kan ik mijn salaris onderhandelen?” en helpen bij cv’s en sollicitatiebrieven opstellen. Voor premiumgebruikers zijn er ook AI-tools beschikbaar om vacatures te zoeken en hun vaardigheden te evalueren ten opzichte van banen die online staan.
De AI-chatbots zijn getraind op de inhoud van echte loopbaancoaches, zoals Anil Gupta van de University of Maryland en psycholoog Gemma Leigh Roberts. Dit betekent dat de AI niet zomaar antwoorden genereert, maar methodes en inzichten gebruikt van ervaren professionals.
Impact op loopbaanprofessionals
Verliezen loopbaanprofessionals hun relevantie door de introductie van deze AI-functies? Waarschijnlijk niet. Zoals bij veel technologische ontwikkelingen, zit de kracht in de samenwerking tussen mens en machine. AI kan bepaalde taken automatiseren en efficiënter maken, maar mist de menselijke component die zo belangrijk is in loopbaanbegeleiding. Vergelijk het bijvoorbeeld met tekstschrijvers en AI-tools zoals ChatGPT. Natuurlijk, AI kan artikelen, blogs en andere vormen van content maken. De tools vormen een startpunt, maar de menselijke schrijver is toch echt nodig om inhoud te verfijnen en creativiteit toe te voegen.
Zo kan AI generieke antwoorden en adviezen geven, maar niet inspelen op de unieke persoonlijke omstandigheden, emoties en motivaties van een individu. Als professional kun jij een diepgaand gesprek voeren, emotionele steun bieden en advies geven dat je specifiek hebt afgestemd op de behoeften van de cliënt. Hoewel AI steeds beter wordt in het begrijpen van tekst, mist het nog steeds de subtiele nuances en context van menselijke interactie. Een ervaren loopbaanadviseur vraagt door, interpreteert nuances en geeft contextueel advies dat verder gaat dan wat een chatbot biedt. Ook is een goede loopbaanbegeleiding vaak gebaseerd op een vertrouwensrelatie. Cliënten voelen zich gehoord en gesteund door een adviseur die hen kent en begrijpt. Dat kun je maar moeilijk nabootsen met AI.
Hulpmiddel om diensten te verbeteren
Zie de nieuwe AI-functies dus niet als een bedreiging, maar gebruik ze als hulpmiddel om jouw eigen diensten te verbeteren. Bijvoorbeeld op deze drie manieren:
- Meer tijd voor diepgaand advies en persoonlijke begeleiding? Laat AI helpen bij routinematige zaken, zoals cv’s screenen of eerste concepten voor sollicitatiebrieven doornemen.
- Gebruik AI als een ondersteunend hulpmiddel, waarbij het jouw advies aanvult met datagedreven inzichten en analyses. Hiermee kun je aanbevelingen valideren en aanvullende perspectieven bieden.
- Met AI-tools krijg je de kans meer cliënten te bereiken en ondersteunen. Vooral diegenen die anders misschien geen toegang hebben tot persoonlijke begeleiding, omdat ze te weinig tijd of budget hebben.
Verder lezen? Â
Andrew Seaman vertelt meer over de nieuwste AI-tool in ‘Get Hired’ op LinkedIn. Meer weten over de situaties waarin baanzoekers de tool kunnen inzetten en wat de beperkingen zijn? Lees dan LinkedIn’s new generative AI features include chatbots based on popular career coaches and tools to rewrite résumés and cover letters op WIRED. Een training volgen op het gebied van AI? Kijk dan eens tussen het aanbod van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Â
Â