
Enthousiast start ik het gesprek. Maar dan zegt ze: “Ja, ik ben al bij een loopbaancoach geweest.” Ik hoor het. De aarzeling. De teleurstelling. Alsof ze wil zeggen: ‘maar het heeft me niet gebracht wat ik hoopte.’
In een split second schiet er van alles door me heen. Wat moet ik dan nog doen? Ik voel de druk toenemen. Moet ik nu het antwoord hebben dat haar écht vooruit helpt? Of ligt het aan haar? Soms gebeurt dat – als klanten liever willen dat een ander de moeilijke beslissing neemt. Maar zo werkt het niet.
De echte vraag is: Waarom zit zij nog steeds vast?
Wat maakt dat een klant vast blijft zitten?
Ik zie het vaker. Klanten die al eens begeleiding hebben gehad, maar geen stap verder komen. Niet omdat ze geen goede adviezen kregen, maar omdat ze de ontbrekende antwoorden niet vonden. Ze horen hun hele leven al wat ze goed kunnen, maar kijken met een kokervisie naar hun mogelijkheden. Terwijl de echte doorbraak zit in het breder en dieper kijken. En in een loopbaancoach die haar zelfbeeld ter discussie durft te stellen. Zodat ze bij de ontbrekende puzzelstukjes komt.
Ze dacht dat ze gewoon een andere functie nodig had. Ze switchte al een paar keer, deed competentietests en zit nu wéér in een baan waarin ze zich niet gelukkig voelt. Ze weet dat het anders moet. Maar hoe?
Tijdens onze gesprekken ontdekt ze iets wat ze nooit eerder zag: ze koos onbewust altijd voor zekerheid boven werkplezier. Niet omdat ze dat echt wilde, maar omdat ze had geleerd dat werk vooral stabiliteit moest bieden. Geen enkele functiewissel had dat patroon veranderd. En dus bleef ze rondjes draaien.
Wat kun jij als coach anders doen?
Het is aan jou en mij om je klant uit te nodigen tot diepgang. Om concreter te maken wat het DNA en de blauwdruk van een klant zijn. Om woorden te geven aan het gevoel dat een klant niet kan benoemen. Die inzichten laten vertrouwen groeien.
Als loopbaancoach kun je veel meer bieden dan een cv-analyse of beroepskeuzetest. De klanten die al eerder bij een coach zaten, komen nu bij jou omdat er meer nodig is dan alleen een volgende stap bepalen. Ze zoeken iemand die verder kijkt dan de oppervlakte.
Wat helpt?
- Stel vragen die voorbij het cv gaan. Niet alleen ‘Wat kun je?’, maar ‘Wat heeft je tot nu toe tegengehouden om te doen wat je wilt?’
- Werk systemisch en intuïtief. Welke patronen zie je? Wat houdt de klant écht vast? Welke overtuigingen sturen onbewust haar keuzes?
- Laat stiltes toe. Vaak liggen de belangrijkste inzichten niet in het eerste antwoord, maar in de reflectie die daarna komt.
De klant zoekt een coach die het verschil maakt. Durf jij die coach te zijn?
De volgende keer dat een klant zegt dat ze al bij een coach is geweest, vraag dan niet alleen: ‘Wat heb je daar ontdekt?’ Maar vooral: ‘Wat maakte dat je daar niet op bent doorgegaan?’
Dáár, op het snijvlak tussen hoofd en hart, tussen competenties en overtuigingen, ontstaat de echte verandering. Dáár kun jij het verschil maken.
Welke vraag stel jij morgen anders in je coachgesprek, om niet alleen het ‘wat’, maar ook het ‘waarom’ te achterhalen?