Begaafden lopen op kantoor vaak vast – dit boek weet hoe je hen wél laat renderen

Begaafden worden op kantoor vaak ervaren als ‘te’: ze zijn te beweeglijk, te druk en te intens. Dat is zonde, vindt Dr. Ir. Ellen de Lange-Ros, die als business coach dagelijks met de doelgroep werkt. Niet alleen voor haar klanten zelf, die door hun reputatie maar weinig plezier uit hun werk halen, maar ook voor de maatschappij. Immers: kan een begaafde eenmaal aan zijn potentie voldoen, dan maakt hij ontzettend veel impact. Over hoe hij daarvoor de ruimte creëert, schreef De Lange-Ros recent het boek ‘Ontdek je begaafdheid’.

Zzp-schap vaak oplossing

De belangrijkste les die we uit die publicatie trekken is dat begaafden vaak beter af zijn als zzp’er. “In hun eigen bedrijf kunnen ze namelijk werken op hun eigen tempo, zich verdiepen in onderwerpen die hen aanspreken, en maatschappelijke relevantie leveren”, vertelt de auteur. Begaafden moeten zich daarbij wel realiseren dat hun zelfstandige onderneming er niet zomaar eentje wordt, voegt ze toe. “De groep komt het best tot zijn recht als hun bedrijf zo is ingericht dat het past bij hun bijzondere talenten, en ze een belangrijke maatschappelijke bijdrage kunnen leveren.”

“Begaafden komen het best tot zijn recht als hun bedrijf past bij hun bijzondere talenten”

Dat juist een zzp-bestaan de doelgroep goed ligt, komt volgens De Lange-Ros vanwege hun drang naar autonomie en zingeving. Binnen een grote organisatie zorgen die drijfveren voor conflict: collega’s en leidinggevenden ervaren de eigenschappen vaak als een bedreiging.  Als eigen baas ontlpooit de doelgroep die kwaliteiten echter om snel tot impactvolle bijdragen te komen, zonder dat er iemand in de weg staat.

Over de doelgroep en de auteur

Wanneer De Lange-Ros het over begaafden heeft, moet je trouwens niet alleen denken aan wizzkids die op 12-jarige leeftijd een Master in handen hebben. De auteur heeft het bewust over begaafden, en dus niet hoogbegaafden: onder haar doelgroep vallen alle slimme, creatieve en intense personen die over veel talenten beschikken. Er wordt dus ook uitdrukkelijk niet alleen naar IQ gekeken.

Onder begaafden vallen alle slimme, creatieve en intense personen

Dat de auteur weet waar ze het over heeft, moge tot slot duidelijk zijn. Zoals genoemd werkt De Lange-Ros als business coach met begaafden – dat doet ze inmiddels al ruim tien jaar. Misschien nog wel belangrijker: daarvoor was ze ervaringsdeskundige. Zelf liep ze ooit in haar werk vast bij een grote telecomorganisatie. Pas toen ze in 2006 het roer omgooide en voor haarzelf aan de slag ging, wist ze het verschil te maken voor bedrijven als KPN en TNT Post.

Verder lezen?

Benieuwd hoe jij als loopbaanprofessional begaafden het best bijstaat? Dan lees je in ‘Ontdek je begaafdheid’ het hele verhaal van De Lange-Ros. Je bestelt het via deze link op Managementboek.nl.

Iets leren deze zomer? Dat kan tijdens deze bijeenkomsten!

Zijn het voorjaar en de zomer voor jou rustig? Mooi, dat betekent dat je tijd hebt om een stapje terug te zetten, en je weer eens te verdiepen in je vak! De komende zes weken is er gelukkig meer dan genoeg te doen in loopbaanland, met voor elk wat wils. Het aanbod loopt namelijk uiteen van een seminar over AI en loopbaancoaching, tot een bijeenkomst over de positie van coaches in de LHTBIQ+-gemeenschap.

LHTBIQ+ en burn-out in het voorjaar

Laten we met dat laatste evenement beginnen: op donderdag 23 mei organiseert beroepscoach-orde NOBCO namelijk een samenzijn voor haar leden én de eigen LHTBIQ+-vaksectie. In kleine groepjes wordt er tijdens die bijeenkomst gesproken over de positie van LHTBIQ+’ers in de coachingswereld. Als we de informatietekst op de website van NOBCO mogen geloven, worden lastige vragen daarbij niet uit de weg gegaan, maar wordt ook alles in het werk gesteld om geen verhoor-dynamiek te creëren. De bedoeling is gelijkwaardige gesprekken te faciliteren, waar iedereen iets van opsteekt. Meer informatie over de bijeenkomst vind je hier.

De bedoeling is gelijkwaardige gesprekken te faciliteren, waar iedereen iets van opsteekt

Ook onder de NOBCO-vlag, maar wel iets heel anders: op 31 mei organiseert de NOBCO-vaksectie Vitaliteit, stress en burn-out een interessante workshop in Amsterdam. Daarin analyseert professor Paul Verhaeghe het huidige maatschappelijke onbehagen, en laat hij zien hoe dat verrassend genoeg te maken heeft met burn-out-klachten. Voor meer informatie over de sessie, die overigens wordt afgesloten met een lunchbuffet, vind je via deze link meer.

Burn-out

Overschrijdend gedrag en AI in de zomer

Overschrijdend gedrag en conflicten op de werkvloer zijn tegenwoordig hot topics – jouw loopbaancliënten zullen er ook mee te maken krijgen. Zaak dus, om weer eens na te denken over hoe je mensen met deze vraagstukken het beste helpt, en dat is precies wat je doet tijdens de Noloc-workshop Succes met je carrière. Experts Jolan Douwes en Map Oberndorff geven de workshop (onder andere) op 6 juni in het Theater de Omval in Diemen. Meer informatie vind je via deze link.

Nu we het toch over hot topics hebben: wat dacht je van AI?

Nu we het toch over hot topics hebben: wat dacht je van AI? Bij LoopbaanPro weten we inmiddels dat als we lezers willen, we over kunstmatige intelligentie moeten schrijven – geen onderwerp scoort beter. Wil je de materie op het kruispunt tussen AI en loopbaancoaching nu écht onder de knie krijgen? Dan mag je op 1 juli het door de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie georganiseerde seminar erover absoluut niet missen. Achter deze link vind je meer.

Verder lezen?

Omdat we de kwaadste niet zijn zetten we alle informatie hier nog een keer op een rijtje. De NOBCO-bijeenkomst met de LHTBIQ+-vaksectie vindt plaats op 23 mei, via deze link lees je meer. Meer ontdekken over de NOBCO-workshop van Paul Verhaeghe op 31 mei? Dat doe je hier. De Noloc-workshop over conflictvraagstukken wordt gehouden op 6 juni en heeft een informatiepagina achter deze link, terwijl alle info over het Seminar AI en Loopbaancoaching van 1 juli hier schuilgaat.

LoopbaanPro zoekt freelance (eind)redacteur

Heb je een achtergrond in de communicatie, journalistiek of als loopbaancoach? En heb je zin om met jouw vlotte pen de Nederlandse loopbaansector te informeren en te inspireren? Ga dan per direct (en uiterlijk per 1 juni) aan de slag als freelance-(eind)redacteur bij LoopbaanPro.nl!

Je eigen toko

In deze doorlopende opdracht voor een freelance tekstschrijver heb je vergaande controle over je eigen toko: jij bent namelijk verantwoordelijk voor alle content op het LoopbaanPro-platform. Dat betekent dat je zelf ongeveer twee keer per week een nieuwsartikel, blog of interview schrijft, en ook content van gastredacteuren redigeert en publiceert. Verder zorg je ervoor dat jouw stukken worden gevonden op sociale media, en dat er eens in de twee weken een aantrekkelijke nieuwsbrief de deur uitgaat.

Jij bent verantwoordelijk voor alle content op het LoopbaanPro-platform

Dat alles doe je voor een platform dat al drie jaar de gemoederen in loopbaanland bezighoudt. Vooraanstaande loopbaanprofessionals volgen wat jij schrijft om op de hoogte te blijven over hun vak: de ene keer gaat dat over de invloed van AI op het sollicitatieproces, de andere keer over nieuwe arbeidsmarktdata, en de derde keer over iets daartussenin. Tijdens de jaarlijkse uitreiking van onze LoopbaanPro Awards, die dit jaar nog plaatsvond op het kennisfestival van beroepsorganisatie Noloc, wordt jouw werk met name goed gelezen.

Kennisuitdeling

Ook mooi meegenomen: LoopbaanPro staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een conglomeraat aan labels met een focus op de arbeidsmarkt. Daardoor is er is volop ruimte voor kennisuitwisseling met de redacties van Werf& en ToTalent (platforms voor respectievelijk de landelijke en de internationale recruitmentsector) en Sollicitatiedokter (een hub voor werkzoekers). Heb je een contentidee voor één van die kanalen? Dan valt daar ook over te praten.

Er is volop ruimte voor kennisuitwisseling met de redacties van andere arbeidsmarkt-labels

Als freelance (eind)redacteur bij LoopbaanPro heb je voor zo’n vijf uur per week schrijfklussen. Dat werk kun je natuurlijk doen vanuit je eigen huis, maar we hopen je ook af en toe op ons splinternieuwe kantoor in Rotterdam te zien. Dat is in de eerste plaats gezellig, maar ook interessant. Naast de eerdergenoemde contentlabels loop je daar namelijk ook de arbeidsmarktdataonderzoekers van Intelligence Group en de docenten van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie tegen het lijf. Er valt kortom iets te leren!

Verder lezen?

Zie jij jezelf al schrijven voor LoopbaanPro? Of wil je sparren over hoe jij deze opdracht zou kunnen invullen? Stuur dan een mail naar Geert-Jan Waasdorp, initiatiefnemer van het platform. Dat kan via geert-jan@intelligence-group.nl.

Europese loopbaankennis komt deze herfst naar Deventer

Normaalgesproken moet je ervoor naar Londen, Parijs of Wenen, maar dit jaar komt Europese loopbaankennis en -kunde lekker dicht in de buurt. Wat wil het geval? Tussen 18 en 21 september strijkt de NICE Academy, een kennisfestival van de NICE Foundation, namelijk neer in Deventer. Niet bekend met de Nice Academy? Weet dan dat het een netwerk van Europese scholen en universiteiten betreft, dat zich bezighoudt op het gebied van mens, arbeid en talent.

Bijzonder en niet te academisch

Het festival dat in de herfst naar Overijssel komt, is er niet zomaar een. We hebben het namelijk over de tiende editie van de NICE Acedemy, en dus worden kosten noch moeite gespaard om er een zo bijzonder mogelijk evenement van te maken. Hoe dat er allemaal precies gaat uitzien moet nog blijken – september is tenslotte nog een poos van ons verwijderd – maar wat wel duidelijk is, is dat er een blik op de geschiedenis geworpen wordt om aan de hand daarvan vooruit te kijken.

Het gaat om de tiende editie van de NICE Acedemy

De organisatie meldt verder dat men zijn best gaat doen om het gebeuren niet te academisch te maken. We mogen dus rekening houden met keynotes en workshops die lekker dicht bij de praktijk blijven, en waar loopbaanbegeleiders in het publiek meteen iets aan hebben.

Programma beïnvloeden

Om zeker te weten dat het programma niet doordrenkt raakt van de theorie, kun je je aanmelden om zelf een duit in het zakje te doen. De organisatie van de NICE Academy zoekt namelijk nog naar professionals die een bijdrage willen leveren in de vorm van een workshop, een discussie of een andere vorm. Informatie inwinnen over hoe je een voorstel kunt indienen? Dat kan hier, via de website van de NICE Foundation.

De organisatie van de NICE Academy zoekt nog naar professionals die een bijdrage willen leveren

Helemaal overtuigd en wil je in september van de partij zijn in Deventer? Dan kun je nu al early bird-tickets aanschaffen. Dat doe je via deze link.

Verder lezen?

Voordat je tickets aanschaft eerst wat lezen over de NICE Academy? Dan is het blog van de organisatie een goede plek om te beginnen. Dat vind je via deze link.

Krystyna Rudziewicz en VRanderkamer in de prijzen bij uitreiking LoopbaanPro Awards

Gisteren besteedden we aandacht aan Aaltje Vincent, die afgelopen maandag bij de uitreiking van de LoopbaanPro Awards een bijzondere oeuvreprijs kreeg. Maar Vincent was niet de enige die er tijdens de prijsuitreiking op het Noloc Kennisfestival met eremetaal vandoor ging. Ook Krystyna Rudziewics en de VRanderkamer mochten een LoopbaanPro Award mee naar huis nemen.

Derde LoopbaanPro van het Jaar

Laten we beginnen bij Rudziewics: zij sleepte de LoopbaanPro van het Jaar Award in de wacht. Met die winst treedt ze in de voetsporen van Birgit Vandermeulen (2022) en Debby Lux (2023). De jury was onder de indruk van de manier waarop de kersverse prijswinnaar mensen uit haar doelgroep (we hebben het dan over Polen, Russen, Tsjechen en Slowaken) weet te reïntegreren op de Nederlandse arbeidsmarkt. En kijken we naar de cijfers? Dan kunnen we lastig om het jury-oordeel heen. Elk project dat Rudziewics aangrijpt resulteert in minstens 90% aan succesvolle plaatsingen.

Elk project dat Rudziewics aangrijpt resulteert in minstens 90% aan succesvolle plaatsingen

Het had trouwens niet veel gescheeld of Rudziewics had de prijsuitreiking zelf gemist. Op de ochtend van het evenement meldde ze zich namelijk nog ziek bij de jury. Met een telefoontje wist laatstgenoemde de uiteindelijke Award-winnaar te overtuigen om ondanks een kwakkelende gezondheid toch naar Zwolle af te reizen. Daar stond ze enkele uren later geheel verrast (en met een traantje in haar ogen) met een LoopbaanPro Award in haar hand.

Dirkse en Mooijekind (VRanderkamer) met hun LoopbaanPro Award

Innovatie Award

Ook met een LoopbaanPro Award in de hand, werden even later Angela Talen, Sasja Dirkse en Ingrid Mooijekind aangetroffen. Hun project, de VRanderkamer, werd onderscheiden met een LoopbaanPro Innovatie Award, die dit jaar voor het eerst werd uitgereikt.

VRanderkamer won vanwege een vernieuwende, inspirerende en wetenschappelijke onderbouwing

VRanderkamer is een coachingsmethodiek die gebruik maakt van virtual reality: Talen, Dirkse en Mooijekind stampten hem zo’n 3,5 jaar geleden (en in het midden van een pandemie) uit de grond. De jury gaf aan onder de indruk te zijn van het project, vanwege diens vernieuwende, inspirerende en wetenschappelijke onderbouwing.

Verder lezen?

Benieuwd naar een uitgebreid verslag van de uitreiking van de derde editie van de LoopbaanPro Awards? Dat lees je hier op Werf& – hoofdredacteur Peter Boerman was er afgelopen maandag bij aanwezig op het Noloc Kennisfestival. Meer lezen over de andere prijswinnaar? Dan ontdek je in dit artikel waarom Aaltje Vincent een oeuvreprijs van de jury kreeg.

Waarom feedback van recruiters vaak waardeloos is

Jouw cliënt wil een betere kandidaat worden, en dus vraagt hij na een onsuccesvolle sollicitatieprocedure aan zijn recruiter om feedback. In theorie zou die informatie waardevol moeten zijn, en toch is de terugkoppeling van een recruiter vaak het tegenovergestelde, lezen we in een artikel in zakentijdschrift Forbes. De auteur van het stuk in kwestie, de ervaren hr-voorman James Hudson, geeft daar drie redenen voor.

Te weinig en te kwetsbaar

Een algemeen gebrek aan recruiters is van die drie redenen de eerste. De recruiters die er nog wel zijn, spenderen hun tijd liever aan het vinden van geschikte mensen, dan dat ze aan afgevallen kandidaten uitleggen waarom zij het niet geworden zijn. En dus is de feedback die jouw cliënt krijgt niet erg doordacht, en daardoor niet erg goed. Volgens Hudson heeft de schaarste in het vakgebied vooral te maken met ontslagrondes die tijdens de coronapandemie zijn doorgevoerd: organisaties zijn daar nog altijd niet van hersteld, meent hij. Hij geeft Meta als extreem voorbeeld: bij het bedrijf dat we vroeger Facebook noemden zakte het aantal recruiters van 9000 naar 1000.

Overgebleven recruiters zoeken liever naar geschikte mensen dan dat ze feedback geven

De tweede reden die we in het artikel van Hudson lezen lijkt op het eerste gezicht relevanter voor de VS dan voor ons. Hij luidt als volgt: organisaties zijn bang om voor de rechter gesleept te worden, als ze te erg in detail treden met hun feedback. In Nederland is de juridische cultuur gelukkig anders, en dus kun je je voorstellen dat recruiters hier eerder het achterste van hun tong laten zien. Wat wél een feit blijft, is dat een recruiter al snel denkt dat hij geen baat heeft bij het geven van feedback. Voor velen is dat al reden genoeg om een terugkoppeling zo simpel mogelijk (lees: waardeloos) te houden.

Meerdere contexten

Doet een recruiter wél z’n best om feedback te geven? Dat kun je volgens Hudson alsnog niet al te veel conclusies aan die terugkoppeling binden, lezen we als derde reden in het Forbes-artikel. Immers: de ene context is de andere niet, en dat Recruiter A liever in gesprek gaat met een kandidaat die meer aan het woord is dan hijzelf, betekent niet dat hetzelfde geldt voor Recruiter B. Dus volgt je cliënt de feedback van A op? Dan moet maar blijken of-ie daarmee in een volgend gesprek potten breekt.

De feedback van Recruiter A strookt wellicht niet met de voorkeuren van Recruiter B

Gelukkig heeft Hudson aan het eind van zijn relaas óók een tip voor kandidaten. Veel beter dan feedback krijgen van recruiters, is het volgens hem om aan mensen met wie je veel contact hebt om terugkoppeling te vragen, lezen we. Als voorbeelden noemt hij familie, vrienden en collega’s. En misschien zijn we bevooroordeeld, maar wij zien ook reclame voor loopbaanprofessionals in zijn advies.

Verder lezen?

Zelf het artikel van Hudson lezen? Dat doe je via deze link.

Gen Z neemt loopbaanadvies op TikTok bloedserieus

In Amerika bungelt het voortbestaan van TikTok aan een zijde draadje, maar hier in Nederland is het Chinese sociale medium voorlopig niet meer weg te denken. Heb jij als loopbaanadviseur nog geen account? Dan moet daar snel verandering inkomen, suggereert recent onderzoek van ResumeBuilder. Wat blijkt? Door je niet op TikTok te begeven, loop je een enorme doelgroep mis: 70% van Gen Z komt namelijk minstens wekelijks naar het platform voor carrière-advies.

TikTok-advies leidt tot echte beslissingen

Dat advies nemen ze vervolgens ook bar serieus, blijkt verder. Gen Z kan het niet schelen dat hun loopbaantips worden geflankeerd door make up-tutorials en gekke dansjes: 1 op de 10 geënquêteerden hecht zelfs meer waarde aan de mening van een TikTok-influencer dan aan die van een ouder of collega. 

1 op de 10 geënquêteerden hecht meer waarde aan de mening van een TikTok-influencer dan aan die van een ouder

Verder blijkt dat carrièreadvies op TikTok ook daadwerkelijk wordt opgevolgd. Het meest schokkende cijfer om dat te illustreren is wellicht dat 10% ooit ontslag nam op basis van een post op het videoplatform. Minder verbijsterend, maar voor een loopbaanprofessional toch cruciale informatie: 41% zegt ooit een loopbaanbeslissing te hebben genomen vanwege een TikTok-clip.

Andere arbeidsmarkt

Of men vervolgens blij is met het advies van TikTok-influencers? Zeker weten, lezen we in het onderzoek. Slechts 1% zegt dat advies dat via het platform tot hen kwam een negatieve invloed heeft gehad op hun leven. Zet dat eens tegenover de 86% die zegt dat TikTok-tips een zeer positief effect hebben gehad.

TikTok-advies leidt vaak tot rol als freelancer of dropshipper

Dat de arbeidsmarkt er voor Gen Z anders uitziet dan dat voor voorgaande generaties het geval was, blijkt tot slot ook uit het ResumeBuilder-onderzoek. Wat wil het geval? Slechts 11% van de jongeren die via TikTok werk vond, belandde vervolgens in een fulltimebaan. Veel vaker rolde mensen via de korte video’s in een rol als freelancer (34%), influencer (28%), dropshipper (25%), gigworker (24%) of affiliate marketeer (24%). 

Verder lezen?

Wil je het hele onderzoek lezen, voordat je zelf aan een carrière als TikTok-loopbaaninfluencer begint? Dan vind je de cijfers via deze link terug.

Onderzoek: ‘werknemers terugroepen naar kantoor is funest voor je retentie’

Het was even leuk, dat thuiswerken, maar nu de pandemie zo ver in het verleden ligt dat de Nederlandse overheid het coronadashboard zelfs heeft opgedoekt, willen werkgevers hun mensen weer terugzien op kantoor. Het enige probleem daarmee? Veel werknemers blijven liever thuis. Dat blijkt uit onderzoek van hr-consultant Gartner – sommigen nemen zelfs liever ontslag dan dat ze teruggaan naar hun vaste werkplek.

High performers als eerst de deur uit

Duiken we in de exacte cijfers? Dan zien we dat de intentie om bij een werkgever te blijven bij vrouwen gemiddeld 11% lager is, als die werkgever een zogeheten RTO (Return To Office)-beleid hanteert. Bij millennials zakte de intentie met 10%, terwijl de gemiddelde werknemer die werd geconfronteerd met een RTO-beleid 8% minder waarschijnlijk bleek om op z’n plek te blijven zitten.

Ook vrouwen en millennials hekelen RTO-beleid bovengemiddeld

Een andere groep die een terugkeer naar kantoor bovengemiddeld hekelt, is er eentje waar werkgevers met een RTO-beleid zich ernstig zorgen over moeten maken. We hebben het over de high-performing employee – werknemers die beter presteren dan hun collega’s. Hun intentie om een werkgever die hen terug naar kantoor roept trouw te blijven zakt namelijk met 16%, en dat is logisch ook. Ze zijn tenslotte goed in hun werk, en kunnen makkelijk elders aan de slag. Waarom zouden ze dan hun thuiswerk-privileges inleveren?

4 tips om schade te beperken

Dat RTO-beleid niet populair is onder werknemers, blijkt uit nog veel meer cijfers uit het Gartner-onderzoek, waar overigens ruim 2000 Amerikanen met een baan aan meededen. Zo zegt 48% van de ondervraagden dat een terugkeer naar kantoor vooral een wens is van leidinggevenden, terwijl het voor werknemers lastiger wordt om goed hun werk te doen.

Tolereer een no show-percentage per jaar, in plaats van per week

Voor werkgevers die hun mensen zoveel mogelijk op kantoor willen houden, zonder personeel weg te jagen, heeft Gartner tot slot 4 tips. De consultant adviseert allereerst om werken op kantoor aantrekkelijk te maken, in plaats van verplicht. De tweede tip luidt dat werkgevers met een opkomstplicht een no show-percentage per jaar, in plaats van per week moeten tolereren – op die manier kan iemand die dat nodig heeft ervoor kiezen een weekje thuis te blijven, zonder in de problemen te komen. Ten derde wordt werkgevers aangeraden werknemers te betrekken in de ontwikkeling van RTO-beleid, en ten vierde heldere redenen te formuleren voor een terugkeer naar kantoor.

Verder lezen?

Benieuwd naar het volledige Gartner-onderzoek? Je vindt het via deze link.

Dankzij deze vraag komt jouw cliënt over als de perfecte kandidaat

“Stel, ik krijg de baan. Wat heb ik over drie maanden gedaan, waardoor jij zeker weet dat je de juiste persoon hebt aangenomen?” Als het aan recruitmentexpert Shelley Billinghurst ligt, is dat de ultieme vraag die een kandidaat aan zijn of haar hiring manager kan voorleggen. Maakt jouw cliënt tijdens een sollicitatiegesprek van die tip gebruik? Dan levert hem of haar dat twee belangrijke voordelen op.

Twee vliegen in één klap

Allereerst helpt de vraag je cliënt bij het bereiken van een direct doel: hij of zij komt immers voorbereid en geïnteresseerd over. Hij ziet zichzelf in de rol die wordt aangeboden, en is gemotiveerd om te doen waar de werkgever behoefte aan heeft. In andere woorden: hij laat een goede indruk achter op zijn gesprekspartner – aan de sollicitatietafel is er weinig belangrijker.

Allereerst helpt de vraag je cliënt bij het bereiken van een direct doel: het voeren van een goed gesprek

Ten tweede ontdekt je cliënt aan de hand van de vraag of de vacature waar hij op solliciteert matcht met zijn vaardigheden, en zijn eigen verwachtingen van het werk. Uit het antwoord dat de hiring manager hem geeft, blijkt tenslotte wat de perfecte kandidaat in zijn mars moet hebben. Jouw cliënt kan voor zichzelf bepalen of hij hetgeen bezit dat nodig is om die verwachtingen in te lossen, en of hij überhaupt de motivatie en ambitie heeft om aan die doelen bij te dragen. 

Podcast voor de beste sollicitanten in Canada

Billinghurst gaf de gouden vraag-tip vorige week vrijdag in de podcast The Recruitment Flex, die ze twee keer per week met haar collega Serge Boudreau opneemt. Beide podcasthosts zijn vooraanstaande experts in het recruitmentveld in Alberta, een provincie in het westen van Canada.

Door het stellen van de vraag, komen recruiters over als de perfecte sollicitant die ze moeten zijn

De podcast van Billinghurst en Boudreau richt zich op recruiters: op het eerste gezicht is het daarom vreemd dat de vraag-tip bedoeld is voor mensen aan de andere kant van de sollicitatietafel. De expert vertelt echter dan wanneer recruiters zélf op zoek gaan naar een baan, van hen verwacht mag worden de perfecte sollicitant te zijn – ze moeten andere sollicitanten tenslotte goed kunnen beoordelen. Door het stellen van de vraag, komen ze wat de podcasthosts betreft over als de perfecte sollicitant die ze moeten zijn.

Meer ontdekken?

Met eigen oren naar de gouden tip van Billinghurst luisteren? Dat kan door de aflevering Replaced with an App van de podcast The Recruitment Flex te luisteren. Via deze link wordt-ie voor je geopend op Spotify: de podcasthost geeft de tip na 22 minuten en 30 seconden.

5 AI-tools die jouw cliënt helpen bij het vinden van werk

Tool #1: Insta Headshots

De eerste indruk doet ertoe, en een recruiter heeft zijn oordeel over jouw cliënt al klaar voordat hij zijn cv leest. Dat oordeel baseert hij op een paar dingen, maar zijn profielfoto is misschien wel de belangrijkste factor. Dan kun je denken: ‘ik laat dat plaatje gewoon weg uit mijn cv’, maar helaas, in dat geval vindt je recruiter jouw foto wel op LinkedIn. Kortom: een professionele foto is nodig voor een werkzoeker, en dankzij het platform Insta Headshots genereer je een goede foto met AI. “Je hoeft alleen een paar selfies te uploaden, het platform doet de rest”, zien we in de A Life After Layoff-video. De spreker voegt toe dat de professionele pasfoto’s die op basis van die selfies worden gemaakt niet van de resultaten van echte photoshoots te onderscheiden zijn, en de YouTuber kan het weten – hij werkte vroeger zelf als fotograaf.

Een cv dat met Teal is afgestemd op een vacature, heeft een stuk grotere kans om op de juiste stapel te belanden

Tool #2: Teal

Al ver voordat AI werkzoekers kon helpen bij het aanpassen van hun cv, drukten loopbaanprofessionals hen op het hart om voor elke sollicitatie een uniek curriculum vitae op te sturen. Waarom? Omdat een cv dat is afgestemd op de vacature waarop je reageert, een stuk grotere kans heeft om op de juiste stapel te belanden! Teal is een AI-platform dat werkzoekers helpt bij het aanpassen van hun cv: ze hoeven alleen maar hun cv, en de vacature waarop ze hun oog hebben laten vallen te uploaden. Teal doet dankzij handige prompts voor ChatGPT de rest.

Tool #3: Notion

Recruiters gebruiken Applicant Tracking Systems: softwares waarin ze kunnen zien welke vacatures er openstaan, wie daarop hebben gereageerd, en hoe ver ze gevorderd zijn in hun gesprekken met die kandidaten. En dankzij Notion, kunnen werkzoekers op basis van kunstmatige intelligentie precies hetzelfde doen. De organisatie-opties die Notion biedt zijn eindeloos: sollicitanten kunnen dankzij het platform onder andere bijhouden met welke recruiters ze in gesprek zijn, en welke netwerkcontacten deuren voor hen openen. En dankzij de AI-chatbot die het platform biedt, krijgen ze bovendien snel antwoord op hun meest prangende sollicitatievragen, en hulp bij het genereren van sollicitatiedocumenten.

Het wordt nog gekker: Massive solliciteert automatisch voor je op vacatures die het vindt

Tool #4: Massive

Het platform Massive is misschien wel de heilige graal voor werkzoekers: op basis van je cv en voorkeuren zoekt de tool namelijk voor je naar werk. En het wordt nog gekker: vervolgens solliciteert Massive automatisch voor je op de banen die het vindt. In de video van A Life After Layoff vertelt de spreker dat hij zich niet helemaal lekker voelt bij die techniek – wie op zoek is naar werk, moet tenslotte de baas over zijn eigen carrière zijn. Maar, zo zegt hij ook, voor werkzoekers die het zich niet kunnen veroorloven om maandenlang een inkomen mis te lopen, kan het platform uitkomst bieden. Dankzij het grote volume aan sollicitaties dat je dankzij de tool doet, heb je statistisch gezien immers vast snel beet. Of je je nieuwe baan ook leuk gaat vinden is een tweede…

Tool #5: Copy AI

De laatste tool die in de A Life After Layoff-video wordt behandeld, lijkt een beetje op het eerder behandelde Notion. Het platform Copy AI helpt sollicitanten namelijk met het organiseren van hun zoektocht naar werk, maar anders dan Notion focust het zich op het netwerkaspect van dat proces. De tool struint LinkedIn bijvoorbeeld af om recruiters te vinden die jouw cliënt kunnen helpen bij de volgende stap. Bovendien organiseert het de mensen met wie je een netwerkgesprek hebt gehad overzichtelijk, en genereert het samenvattingen van die gesprekken die je kunt gebruiken bij het voorbereiden van een sollicitatiegesprek.

Meer lezen?

Benieuwd naar de volledige video van A Life After Layoff? Je vindt het via deze link!

Het kruispunt van AI en solliciteren wordt nu een beetje eng…

“Het spel is op de wagen: sollicitanten kunnen werkgevers nu echt gek gaan maken.” Met die woorden reageren arbeidsmarktexperts op AIApply, een platform dat werkzoekers op basis van kunstmatige intelligentie helpt om een baan in de wacht te slepen. Volgens de eigen website hebben mensen die van het platform gebruik maken een 80% grotere kans om aangenomen te worden.

Nieuwe clone-mogelijkheid

Experts zijn met name onder de indruk van het platform, vanwege een functie die AIApply afgelopen week teasde. Eerlijk is eerlijk: het maakt de mogelijkheden van AI op de arbeidsmarkt bijna een beetje eng. In de video in kwestie, die de CEO van platform op LinkedIn postte, zien we namelijk iemand rustig achterover leunen, terwijl zijn door AI gegenereerde clone een online sollicitatiegesprek voert met een recruiter van vlees en bloed.

In de video zien we iemand achterover leunen, terwijl zijn clone een online sollicitatiegesprek voert

Of die mogelijkheid ook echt binnenkort beschikbaar is, moeten we nog zien. Buiten kijf staat in ieder geval dat de ontwikkeling grote gevolgen zou hebben voor zowel recruiters als loopbaanprofessionals. Want als mensen straks robots kunnen inzetten voor hun sollicitatiegesprek, lijkt de functie van dat gesprek wel verdwenen. Loopbaanprofessionals moeten de focus van hun sollictatiehulp tegelijkertijd verleggen, als AI dit belangrijke onderdeel van het proces overneemt.

AIApply tot nu toe

Wat AIApply betreft: dat platform bestaat al een poosje, maar blijft zichzelf uitbreiden qua mogelijkheden. Wie de website gebruikt in zijn of haar zoektocht naar een baan, kon tot nu toe voor elke vacature een unieke sollicitatiebrief, en een uniek cv laten schrijven. Bovendien kan men een followup-mail laten versturen, en professionele pasfoto’s laten genereren.

Het platform timmerde al aan de weg voor het met de clone-functie op de proppen kwam

Tot zover weinig dat ChatGPT niet ook doet, maar het platform timmerde al aan de weg voor het met de clone-functie op de proppen kwam. Zo genereerde AIApply sollicitatiegespreksvragen, zodat je ze goed kon voorbereiden – het platform suggereerde ook antwoorden. Een andere al bestaande indrukwekkende mogelijkheid? AIApply schraapt vacatures van het internet, waarmee het je op basis van je cv matcht. Dus komt er een vacature vrij die bij je past? Dan ben jij daarvan als eerste op de hoogte.

Verder lezen?

Zelf de video zien? Dat kan via de LinkedIn-pagina van Aidan Cramer, CEO van AIApply. Meer over dat platform? Klik dan hier voor hun website.

Nederland zakt twee plaatsen en staat nu 16e (!) op de Women in Work Index

Laten we beginnen met het goede nieuws, want dat is er ook. Als we kijken naar de recent gepubliceerde Women in Work Index van PwC, is het percentage vrouwen dat in Nederland een baan heeft best hoog: 81,1%. Sterker nog, alleen IJsland en Zweden doen het qua vrouwelijke arbeidsparticipatie beter, en je meerdere moeten erkennen in Scandinavische landen is, als het op maatschappelijke progressie aankomt, nooit een schande.

Hekkensluiter van de fulltime-baan-lijst

Wat wel een beetje schandalig is, is het nieuws dat volgt – dat is een stuk minder florissant. Volgens dezelfde index is Nederland met 48% namelijk hekkensluiter van de lijst van het percentage vrouwen in fulltime-posities. U leest het goed: in geen enkel Westers land dat de Women in Work Index meetelt, hebben zo weinig vrouwen een fulltime-baan als bij ons.

In geen enkel land dat de Women in Work Index meetelt, hebben zo weinig vrouwen een fulltime-baan als bij ons

Natuurlijk zijn er redenen aan te wijzen voor die erbarmelijke positie op de ranglijst. De kosten voor kinderopvang, bijvoorbeeld, vertelt Janet Visbeen, lid van de raad van bestuur van PwC Nederland. “In landen waar meer dan 80 procent van de vrouwen fulltime werkt, liggen de kosten voor kinderopvang beduidend lager, blijkt uit ons onderzoek. In Nederland kunnen de kosten voor kinderopvang tot wel 17 procent van het huishoudinkomen bedragen.”

Naar de zestiende plek

Andere cijfers die boekdelen spreken over emancipatie op de Nederlandse werkvloer, gaan over de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Die is, zo schrijft PwC in het persbericht bij de Index, weliswaar lager dan in 2000 (mag het eens?), maar ten opzichte van een jaar geleden is-ie gewoon weer toegenomen. Voor de meeschrijvers thuis: 21% in 2000, 13,5% in 2023 en 13,7% in 2024.

De loonkloof is, zo schrijft PwC in het persbericht bij de Index, weliswaar lager dan in 2000, maar mag het eens?

Al die cijfers bij elkaar zorgen ervoor dat Nederland twee plaatsen is gezakt op de Women in Work Index – en niet omdat Zweden en IJsland ons hebben ingehaald. Nee: we zakten van de veertiende naar de zestiende (!) plaats. Lang verhaal kort: er is op het gebied van emancipatie nog altijd werk aan de winkel – ook voor loopbaanprofessionals.

Veder lezen?

Het hele PwC-onderzoek lezen? Dat kan via deze link.